Методична робота

 Звіт

про роботу НВК «ЗШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» с. Березна  над єдиною методичною проблемою

«Шляхи і форми удосконалення сучасного уроку»

Однією з найважливіших форм трансформації педагогічної науки та передового досвіду в шкільну практику має бути концентрація зусиль педагогічного колективу на єдиній науково-методичній проблемі школи. Аналіз фахової літератури, реальної педагогічної практики, планів та програм творчих груп дав змогу нашому колективу сформулювати вимоги та визначити головну науково-методичну проблему школи.

Наша школа протягом п’яти років працювала над темою «Шляхи і форми удосконалення сучасного уроку».

Під науково-методичною роботою ми розуміємо цілісну систему взаємопов'язаних дій, яка має забезпечує  поінформованість педагогів стосовно наукових досліджень і передового досвіду в галузі педагогіки, психології, теорії викладання; ознайомлення їх з методами навчально-виховної роботи; надання дієвої допомоги в удосконаленні їх професійної підготовки.

Робота школи над єдиною науково-методичною проблемою активізувала методичну діяльність кожного вчителя в колективі, сприяла підвищенню його теоретичної підготовки. А це, в свою чергу, значно підвищило ефективність та результативність навчально-виховного процесу в НВК.

Опрацювання науково-методичної проблеми означає зміни змісту освіти, освоєння нових навчальних програм, створення авторських програм, запровадження нетрадиційних дисциплін, пошук оригінальних методик викладання, конструювання нового досвіду на основі досягнень науки та передового педагогічного досвіду, перевірку його ефективності. Усе це протягом п’яти років спрямовувало наш колектив  дослідницьку науково-пошукову роботу, на пошук більш досконалих педагогічних технологій.

Щоб домогтися істотних результатів при роботі над науково-методичною проблемою, ми намагалися забезпечити виконання ряду умов:

•    обрана науково-методична проблема була  актуальною саме для нашої школи, в даний момент, відповідає її особливостям;

•    проблема є актуальною для вчителів та співзвучною сучасним педагогічним ідеям;

•    проблема є комплексною, охоплює як навчальну, так і виховну роботу;

•    програма роботи над проблемою склалася колегіально, всім педагогічним колективом, усі педагоги взяли участь у її реалізації;

•    існує діалектичний зв'язок загальношкільної науково-методичної проблеми з єдиною проблемою району;

•    проблема пронизує всі ділянки внутрішньошкільної методичної роботи;

•  однією з умов ефективного вирішення проблеми (як відзначають Г.М.Ісаєва, І.П.Жерносек, О.О.Смолюк) є постійна самоосвіта вчителя;

•    у школі вироблена система традицій, технологій, спрямованих на вирішення проблеми;

•    у ході роботи над проблемою здійснювався постійний аналіз проміжних результатів.

Для ефективної роботи над науково-методичною проблемою в школі була ретельно спланована робота щодо її реалізації, включаючи систему заходів у річний план роботи школи.

Робота з реалізації науково-методичної проблеми НВК «ЗШ І-ІІІ ст.-ДНЗ». с. Березна проводилась за такими етапами:

І етап - вивчення літератури і передового педагогічного досвіду району, області, країни.

1.  В школі підібрано і вивчено відповідну літературу. Для цього використано такі форми роботи: педагогічні читання, семінари.

2. Встановлено зв'язок з районним методкабінетом з даного питання.

3. Завдяки районним, кущовим ( до 2011-2012 н.р. центр – ЗОШ І-ІІІ ст.. с. Жданівка) семінарам та методичним об’єднанням, а з 2011-2012 н.р. і  завдяки роботі Березнянського освітнього округу  педагогічний колектив мав змогу ознайомитися з передовим педагогічним досвідом з даної проблеми.

4. В ході вищезгаданих методичних заходів, вчителі школи відвідували навчальні заняття учителів інших шкіл, що працюють над даною чи подібною проблемою.

5. В школі було проведено районні семінари з біології, світової літератури, фізичної культури…

 

6. На допомогу вчителям створено  стенд « Вимоги до сучасного уроку».

 ІІ етап - організація дослідницької роботи.

1.    Для організації дослідницької роботи, в школі відібрано найбільш ініціативних вчителів – Рижук М.Т.- вчитель-методист, Гнатюк С.С., Марущак Н.Ф., Осадчук Л.М. – вчителі, що мають звання «старший вчитель», Слободяник А.І.- вчитель вищої категорії, Грицаюк Ю.І.- вчитель фізики та інформатики, Грицаюк М.А.- бібліотекар.

2.    Досліджуючи «Шляхи і форми удосконалення сучасного уроку, в школі з 2007 року створена методична рада на чолі з директором школи, де вчителі мали змогу проаналізувати свою роботу та виробити рекомендації для її покращення на майбутнє. 

3.На протязі п’яти років роботи над проблемою школи активно працювали методичні об’єднання: класних керівників, вчителів початкових класів, вчителів математично-природничого циклу, вчителів суспільно-гуманітарного циклу. З 2011-2012н.р. – методичні об’єднання округу, зокрема вчителів української мови та літератури (керівник Слободяник А.І.) та вчителів природничо-географічного циклу (керівник Сорокіна Л .М.) 

3. В школі проводились методичні консультації адміністрацією школи та вчителями вищої категорії, а з 2012-2013 н.р. вводиться в дію «Школа молодого вчителя, де досвідчені вчителі не лише теоретично, а й практично, через майстер класи, допомагатимуть молодим колегам.

4. Вивчався передовий педагогічний досвід з даної проблеми кращих учителів школи, а саме: Рижука М. Т., Слободяник А. І., Гнатюк С. С., Гнатюк П. І., Осадчук Л. М., Члек М. П. .

ІІІ етап - втілення проблеми в практику роботи.

1.  Протягом роботи над темою,  вчителями школи проведено ряд відкритих уроків.

2 . Адміністрація школи мала змогу вивчити шляхи реалізації вчителями школи даного питання через відвідування навчальних занять.

3. Надавалася адресна допомога передовими вчителями школи та адміністрацією тим працівникам, в яких були утруднення з вирішенням проблеми.

4. Вивчалась результативність втілення проблеми:

1) анкетування учнів;

2) анкетування батьків;

3) проведення співбесіди з учителями;

4) проведення зрізових контрольних робіт.

5. Велику роль у роботі на проблемою школи (особливо 2010-2011та 2011-2012н.р. відіграли комп’ютерні технології, які дали можливість познайомитися з ППД на рівні України. А програма «Комп’ютер на 100%» допомогла ще більше удосконалити сучасний урок, розкрити можливості як вчителів так учнів.

IV етап - систематизація та узагальнення.

     Систематизувавши  матеріал, напрацьований колективом з даної проблеми, можна впевнено зауважити, що як результатом роботи над методичною проблемою педагогічного колективу школи, є те що:

1.        Методична проблема «Шляхи і форми вдосконалення сучасного уроку» була вивчена та опрацьована протягом останніх п’яти років. Зокрема слід згадати такі педагогічні ради та питання, що розглядались на них:

-        Розвиток потенційних можливостей учнів при вивчені основних наук.

-        Круглий стіл: «Раціональна організація уроку, як засіб підвищення результативності навчальних досягнень учнів».

-       Розвиток педагогічної творчості вчителя на уроці – запорука результатів навчально-виховного процесу у школі.

-        Підвищення впливу навчання на інтелектуальний розвиток школярів.

-        Підвищення пізнавальної самостійності та творчої активності учнів на уроці.

-        З досвіду роботи вчителя інформатики Грицаюка Ю. І. з використання інноваційних технологій на уроках.

2.         Учителі школи працювали над такими темами:

-        «Робота з обдарованими дітьми»- Слободяник А. І.;

-        Розвиток логічного мислення на уроках математики» - Гнатюк С. С.

-        «Виховання толерантності учнів на уроках української мови та літератури» - Якобнюк Т. В.;

-        «Здоров’язберігаючі технології як шлях до вдосконалення сучасного уроку» - Осадчук Л. М.;

-        «Активні форми та методи навчання в роботі вчителя на уроках географії» - Відерська І. П.;

-        «Виховання пізнавального інтересу в учнів  на уроках історії»- Гнатюк П. І.;

-        «Народна творчість на уроках музики» - Члек М. П.;

-        «Розвиток логічного мислення та усного мовлення на уроках англійської мови» - Рожківський В. В.;

-        «Розвиток пізнавальних інтересів у молодших школярів» - Торохтій Л. П.;

-        «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва» - Грицаюк М. А.;

3.                Впродовж роботи колективу над даною проблемою учителі школи брали участь і вибороли перемогу в конкурсі фахової майстерності «Вчитель року»:

-         2011-2012 н.р. - Осадчук Л. М. в номінації «Класовод року»;

-        2011-2012 н.р. – Якобнюк Т. В. в номінації «Українська мова та література;

4.      За результатами атестації:

-         кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої категорії» встановлено Відерській І. П.;

-         Рижук М. Т., Рижук Л. Л., Гнатюк С. С., Слободяник А. І., Осадчук Л. М., Марущак Н. Ф. - підтвердили кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої категорії»;

-        Звання «Старший вчитель» встановлено Осадчук Л. М.

-        Гнатюк С. С., Члек М. П., Марущак Н. Ф. – підтвердили відповідність педагогічному званню «Старший вчитель»;

-        Рижук М. Т.- підтвердив відповідність педагогічному званню «Вчитель-методист».

5.      Посилилась участь та результативність учнів в ІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад.

6.      Якісний показник успішності учнів (що є найголовнішим результатом):

-        2008-2009 н.р. - 48%

-        2009-2010 н.р.- 39 %

-        2010-2011 н.р. - 41,6%

-        2011-2012 н.р. – 41,4 %

Основним результатом роботи є  те,  що учні школи показують високі результати на ЗНО, успішно вступають у заклади високого рівня акредитації.

 Вернутись назад